Als PTSS-er loop ik meerdere malen per dag tegen triggers op, soms zijn die zo heftig dat die n me dan helemaal van het padje af kunnen helpen.

Maar wat zijn nou triggers en wat gebeurd er dan met me?

  • Bepaalde geluiden
  • Aanraking
  • Beelden
  • Plaatsen
  • Mensen
  • Geuren

De bovenstaande vijf voorbeelden kunnen mij van het één op het andere moment terugbrengen naar heftige incidenten die ik in het verleden heb meegemaakt. Dat teruggaan naar zo’n incident is dan voor mij weer even levensecht. Ik ruik, voel en ervaar weer exact de dingen die ik daar mee heb meegemaakt, het is alsof ik het allemaal weer opnieuw beleef.

Tot een jaar geleden kon ik wel uren blijven hangen in zo’n herbeleving, ik doorging alles weer en als alles weer gezakt was, was ik helemaal op. Mijn accu was dan volledig leeg en kon de rest van de dag niets meer. Vorig jaar is Jinke in mijn leven gekomen, Jinke is een PTSS Buddyhond en zij zorgt ervoor dat als ik door iets getriggerd word, ik nooit langer dan een minuut of tien erin blijf hangen. Jinke leidt mij dan af door of even haar kop op mijn schoot te leggen of met een speeltje naar mij toe te komen. Mijn aandacht word dan weggetrokken van de heftige beelden in mijn hoofd naar mijn buddyhond. Ik ben er erg op vooruit gegaan, maar dat neemt niet weg dat de Triggers blijven komen!

Om de gevolgen van de triggers enigszins in toom te houden zijn er meer manieren om weer tot jezelf te komen. Dit kan onder andere door Joga en Mindfulness. Als je al ver in je proces van acceptatie van je PTSS zijn deze vormen van ontspannen redelijk toto goed aan te leren, zit je nog aan het begin van je proces dan is het niet of nauwelijks te doen om uit zo’n trigger te geraken.

Mocht je na het lezen van deze blog ideeën of positieve ervaringen hebben om uit een trigger te komen hoor ik ze graag.